Zk logo
21 oktober 2022

Online leren als partner in een leven lang leren

Home / Artikelen / Online leren als partner in een leven lang leren

Dat wij van ZK-Academie vinden dat online leren een vast onderdeel uit zou moeten maken van het lesaanbod in het voortgezet onderwijs, zal niemand verbazen. Het aanbieden van online leerstof biedt ons immers de gelegenheid om te blijven investeren in het ontwikkelen van hoogwaardig kwalitatief online leercontent.

Maar dit is niet het enige dat ons drijft in ons streven om meer online leercontent toe te voegen aan lesprogramma’s in het onderwijs. Drie redenen waarom wij vinden dat online leren een vast onderdeel zou moeten zijn van opleidingen.

  1. Het dichten van het gat tussen van college en carrière.
    Volgens een studie van de Universiteit van Amsterdam, volgt bijna 30 procent van de leerlingen minstens één online cursus tijdens hun opleiding. Volgens dezelfde studie neemt het aantal leerlingen dat online leert, jaar-op-jaar toe. De beschikbaarheid van technologische oplossingen, maakt online leren effectiever, veelzijdiger en toegankelijker.

    Online leren biedt een goedkope, toegankelijke methode voor mensen om zich professioneel te ontwikkelen, vaak terwijl ze nog werken. Door tijdens de studie het begrip en gemak van digitale leeromgevingen te ervaren, worden leerlingen voorbereid op een wereld die verwacht dat zij in staat zijn online te leren om zo hun ambities te verwezenlijken.

  2. Moderne, relevante manieren om te communiceren en relaties op te bouwen.
    Onderwijs moet niet alleen gaan over wat we leren, maar ook over hoe we leren. Onderwijsinstellingen bereiden leerlingen voor op een wereld waarin steeds meer op afstand wordt gewerkt. Met de expansie van sociale media en andere communicatiemiddelen verandert de manier waarop we met elkaar omgaan. Het wordt gemakkelijker dan ooit om relaties op te bouwen over afstanden heen, waarbij taal en andere barrières voor zinvolle en effectieve communicatie worden weggenomen.

    Net zoals we van leerlingen verlangen om samen te werken, empathie en zorg te tonen en effectieve sociale vaardigheden op te bouwen in een traditionele schoolomgeving, zo moeten we zoeken naar mogelijkheden voor hen om diezelfde vaardigheden op te bouwen in een online omgeving.

  3. Technologie gebruiken om diepgaand en duurzaam te leren.
    De rol van technologie in het leven van leerlingen biedt voordelen, maar ook nadelen. Zo zijn het gebrek aan privacy, een overload aan informatie en de toenemende sociale isolatie onder jongeren, een groeiende zorg. Als reactie op deze nadelen de toegang tot technologie beperken is niet de oplossingen. Niet het gereedschap is het probleem, maar de manier waarop we het gebruiken. De mythe dat leerlingen van nature bedreven zijn in technologie gaat voorbij aan een belangrijke nuance: de meeste leerlingen weten hoe ze technologie op oppervlakkige manieren kunnen gebruiken, maar hebben weinig tot geen begeleiding gekregen in hoe het kan helpen om diepgaand te leren over onderwerpen die zij belangrijk vinden.

    Dit is waar onderwijsinstellingen en leerkrachten een belangrijke rol spelen. Door online leren te integreren in het lesaanbod, kunnen leerlingen ervaren hoe technologie het leren flexibeler en relevanter kan maken. Het leert hun gezonde, productieve gewoonten in het gebruik van technologie.

    Het eerdergenoemde onderzoek van Universiteit van Amsterdam heeft aangetoond dat leerlingen leren op verschillende manieren, het gebruik van online leren is een effectieve manier om gepersonaliseerde, behoefte gestuurde ervaringen te introduceren. Leerlingen zullen mede hierdoor worden aangemoedigd om technologie te zien als hun partner in een leven lang leren in plaats van als een afleiding daarvan.
Online leren als partner in een leven lang leren

Dat wij van ZK-Academie vinden dat online leren een vast onderdeel uit zou moeten maken van het lesaanbod in het voortgezet onderwijs, zal niemand verbazen. Het aanbieden van online leerstof biedt ons immers de gelegenheid…

Lees meer
21 oktober 2022
2 minuten
Digitalisering in het onderwijs: de feiten op een rijtje.

De introductie van digitalisering in het onderwijs is een feit, daar kunnen we niet meer omheen. Stap voor stap maakt het traditionele klaslokaal plaats voor virtuele klaslokalen, blended learning en hybride leeromgevingen. ZK-Academie zette wat…

Lees meer
28 september 2022
2 minuten
Adviezen voor ondernemers van ondernemers.

Overweeg je je eigen bedrijf te beginnen? Wij vroegen aan een aantal succesvolle ondernemers naar het beste advies dat zij ooit hebben gekregen toen zij hun bedrijf startten.     Veel van onze cursisten zijn zelfstandige…

Lees meer
25 augustus 2022
3 minuten
1 2 3 14
Contact
Zwaardstraat 16 (Oude Ambachtsschool)
2584 TX Den Haag
070-7850107
Stuur ons een bericht
© 2022 ZK Academy
apartmentcartphone-handsetmapenter-downmagnifierchevron-down